מערכת אזעקה אלחוטית - יתרונות וחסרונות

מערכת אזעקה אלחוטית מציעות פתרונות אבטחה שלעתים עדיפה על פני מערכת אבטחה חוטית. באופן כללי נין לומר כי, במקרים בהם לא קימות תשתיות עבור התקנת מערכת קווית, במקרים בהם יקר מידי להעביר תשתית לאזעקה קווית ובמקרים נוספים אחרים מערכת האזעקה האלחוטית עדיפה על פני מערכת האזעקה הקווית.

במאמר זה אסקור את היתרונות והחסרונות של מערכת אזעקה אלחוטית ואנסה לעמוד על העדיפות להתקנה מערכת חוטית או אלחוטית.


ראשית חשוב לציין כי בשנים האחרונות מערכות האזעקה התפתחו מאד וכי מערכות אזעקה אלחוטיות ומערכות אזעקה חוטיות מהוות חליפת הגנה טובה מאד לבית ולעסק וכי הבחירה בין שתי החלופות צריכה להתקבל משקלול נתונים רבים.


תשתיות

במקרים רבים, במיוחד בבתים ישנים או בעסקים ותיקים, לא קיימות תשתיות מתאימות להתקנת מערכת אזעקה חוטית, במקרים אלו אומן ניתן לסלול ולהעביר תשתיות חוטיות אך פעולה זאת כרוכה בהוצאות רבות ובפעולת מסרבלות ומלכלכות - נדרש לחצוב בקירות לקדוח במקומות רבים - פעולה זאת יקרה מאד ולעתים לא כדאית. במקרים אלו כדאי ואף מומלץ להתקין מערכת אלחוטית. לעומת זאת, בבתים או עסקים חדשים מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע בדבר התשתיות הנדרשות למערכת האבטחה. בתכנון הראשוני כדאי מאד לקחת בחשבון תכנון מחמיר להתאים את התשתיות גם להמשך. כך לדוגמה לעתים מומלץ להכין תשתיות עבור מערכות צילום, מערכות גילוי והתראה לא רק כנגד פריצה אלא גם של דברים נוספים כגון גלאי עשן, גלאי הצפה, גלאי גז וכו'.


התקנה

התקנת מערכת אלחוטית מהירה בהרבה מהתקנה מערכת חוטית המערכות, אסתטית ואינה דורשות קידוחים בקירות. מיקום הגלאים יקבע במיקום הטוב ביותר עבורם כך שיזהה חדירה / אירוע מידי ומנגד ימנע התראות שווא. המערכת קווית לעתים נאלצים להסתפק במיקום אליו הגיעו התשתיות – מיקום זה ברבה מקרים אינו המיקום האידאלי.


אמינות גבוהה

נהוג לחשוב כי פגיעה בגלאים המרוחקים לא תפעיל את מערכת האזעקה וכי נטרול מידי שלהם יכול לסייע בפריצה – לרוב דבר זה אינו נכון. כי שציינתי כיום מערכות האבטחה המתקדמות מנהלות "דו-שיח" עם בגלאים – מקבלות מהם עדכוני מצב ומרות להם מתי המערכת עובדת ונדרש מהם לפעול. במערכות אלו פגיעה באחד מהגלאים תשדר מיד התראה על חבלה במערכת האבטחה.


עלות

חסרון בולט של המערכת הנו העלות הגבוהה בהרבה ממערכת חוטית. המערכת יקרה משמעותית ממערכת חוטית. כמו כן, קיים צורך בהחלפת סוללות בתדירות משתנה לכלל האביזרים – מקלדת, צופר, גלאים וכו'-  תדירות החלפה אומנם לא גבוהה, בין שלוש שנים לחמש שנים, אך יש להביא את הדבר בחשבון. בעלי בתים לעתים מעדיפים כי בעל  מקצוע יגיע ויחליף בעצמו את הסוללות. חושב לציין שישנם גלאים דו צדדיים אשר יודעים לתקשר עם מערכת האזעקה ולכבות את עצמם כאשר המערכת אינה דרוכה, פעולה זאת תאריך את חיי הסוללה משמעותית אך גלאים אלו יקרים מגלאים חד כיוונים.


שדרוג

מערכות אלחוטיות ניתנות לשדרוג קל ומהיר ניתן להוסיף בכל שלב גלאים נוספים כגון גלאי הצפה גלאי נפח גלאי ניפוץ וכו'.


אפליקציה וחיבור מרחוק.

נהוג לחשוב כי המערכות האלחוטיות תומכות יותר טוב בשליטה מרחוקת אך דבר זה אינו נכון – כיום שתי סוגי המערכות יודעות באותה מידה לעבוד ברשת כלומר את שתיהן ניתן לדרוך ונטרל מרחוק, לדעת אלו גלאים הפעילו את האזעקה, לנתר תקלות וכו' – דבר זה מתקיים בהתקנת כרטיס רשת מתאים.


ממשק למערכות הגנה נוספות – מצלמות אבטחה

גם המקרה זה, ממשק המערכת מול מערכות נספות כגון מערכת מצלמות אבטחה, תלוי בסוג המערכת ואינו תלוי באם מערכת האזעקה חוטית או אלחוטית.


לסיכום לכל בית או עסק ראוי ל"תפור חליפת הגנה" המתאימה היותר לבית. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע בשלב מוקדם ככל שניתן וכבר בשלב תכנון הבית או העסק.



כותב המאמר אריק, מומחה בתחום האבטחה ומתקין מוסמך של המערכות המתקדמות ביותר בשוק מהחברות המובילות בתחום.