טעויות נפוצות בהתקנת מערכת אזעקה

טעויות נפוצות בהתקנת מערכת אזעקה

 

ישנה אמירה הרווחת ש"מי שרוצה לפרוץ, פורץ בכל מקרה". ניסיוני בתחום דווקא מוכיח אחרת ! מרבית הפורצים הינם ברמה נמוכה מאד והרבה מאד פריצות הנן מזדמנות – הצבת "אתגר מקצועי" עבור הפורץ, תביא אותו במקרים רבים לבחור יעד אחר, פשוט יותר לפריצה.
לכן, מומלץ להתקין מערכות גילוי פריצה ואזעקה ולבצע זאת באמצעות חברה המתמחה בתחום.

בהתקנת מערכות הגנה נדרש ניסיון וידע ואף אמינות גבוהה מצד המתקין.

במאמר זה אסקור טעויות נפוצות בהתקנת מערכת אזעקה.

  • רציפות תפקודית – מרבית מערכות האזעקה מצוידות בסוללת גיבוי למערכת ואנו מרגישים בטוחים.  אך האם זה מספיק ? לא בהכרח! בזמן גילוי הפריצה, האזעקה יוצרת קשר באמצעות הטלפון או האינטרנט עמכם או עם המוקד. במידה וקיימת הפסקת חשמל (למשל במצב בו הפורצים ניתקו את אספקת החשמל מראש), קווי טלפון מבוססי אינטרנט לא יפעלו (דוגמת קווי הטלפון של הוט/ סלקום וכו') הפועלים באמצעות רשת האינטרנט הביתית.
    כמו כן במידה ואתם מחוברים לענן או לאפליקציה גם כאן התקשורת מבוססת על חשמל.
    על כן, מומלץ להתקין מערכת אל פסק גם למערכות התקשורת ובמידה וישנן מצלמות אבטחה גם למערכת מצלמות האבטחה.
    ומה קורה כאשר אתם בחופשה ?  פורץ מיומן שנחשף למידע אודות החופשה (פייסבוק, אינסטגרם וכו') יכול להפסיק את החשמל ולהגיע לפרוץ לאחר יומיים. מי מקבל הודעה על הפסקת חשמל, ויכול להגיע כאשר אתם בחופשה ?
  • קודי ברירת מחדל – שינוי הקודים נשמע כדבר בסיסי והכרחי, אך מתקין לא מיומן לא ישנה לעתים את קודי ברירת המחדל של המערכת. פורץ מקצועי מכיר את הקודים ויכול בעזרתם להגדיר לעצמו קוד נוסף, באמצעותו ינטרל את האזעקה בזמן פריצה !
    חשוב מאד לשנות את כל קודי ברירת המחדל כגון: קוד מתקין, קוד משתמש ראשי וקודי המשתמש.
  • גלאי מותאם למשימה - התאמת סוג הגלאי למיקום בו הוא מותקן הוא מרכיב קריטי באבטחת הבית. התקנת גלאי לא מתאים תביא לעתים קרובות לאזעקות שווא רבות שיגרמו להתעלמות מהאזעקה באירוע אמת (זאב, זאב), לתקלות מיותרות בלאי גבוה ועוד.
    לעתים הדבר קורה בשל מקצוענות נמוכה, אך לעתים המתקין מבצע זאת מטעמי חיסכון, למשל התקנת גלאי פנימי בשטח החיצוני– גלאי חוץ יקרים בהרבה מגלאי פנים מסיבות רבות (איכות, שרידות, טווח ועוד). התקנת גלאי פנים מחוץ לבית תביא לבלאי גבוה של הגלאי, אזעקות שווא מרובות והגנה נמוכה יותר. יש להקפיד כי בכל מקום יותקן הגלאי המתאים לו.
  • מיקום מדויק להתקנת הגלאים – מיקום הגלאים משמעותית מאד לאמינות המערכת. מיקום לא נכון יביא לאזעקות שווא או לחלופין הגלאי לא יזהה פריצה בעת הצורך (לדוגמה מול חלון).
  • ניתוח אזורי מעבר – במערכות האזעקה ניתן להגדיר אילו גלאים יפעלו באופן מידי בעת פריצה ואלו יאפשרו לנו זמן לנטרל את המערכת – דבר זה נקרא השהיית יציאה וכניסה. פורץ המגיח דרך הגג או חלון אמור להתגלות מיד ולהפעיל את ההתראה של מערכת האזעקה ולהודיע לנו על הפריצה. לעומת זאת, כשאנו נכנסים דרך הדלת הראשית אנו רוצים שהות קלה להקיש את הקוד. התקנה לא נכונה והגדרת אזורים לא נכונה יכולה להביא לכך שהפורץ יספיק להשמיד את המערכת עוד בזמן השהיית הכניסה – על כן, יש להקפיד על נושא זה לבחון ולהגדיר את גלאי באופן פרטני.
  • מיקום רכזת האזעקה – חשוב למקם את רכזת האזעקה במקום מרוחק מדלת הכניסה, מוגן ונסתר במידת האפשר.
  • Tamper – טמפר הנו מפסק קטן המיועד להתריע על חבלה במערכות ההגנה דוגמת חבלה בצופר החיצוני, חבלה בגלאים החיצונים או ברכזת האזעקה. שימוש והתקנה לא נכונים עלולים לגרום לחבלה שלא תאותר ולא תרתיע בזמן.
  • מערכת פשוטה ואמינה לצפייה במצלמות – התקנת מערכת אזעקה ומצלמות אבטחה הנה הוצאה חד פעמית שאמורה לשרת אותנו במשך שנים רבות, חסכון קטן והתפשרות על מערכות נחותות יכול לעלות "ביוקר" – ישנן מערכות הקלטה ואבטחה החשופות לווירוסים לחדירת האקרים או  לנטרול קל. ע"כ המלצתי היא להתקין מוצר בעל שם אמין ואיכותי הגם שהוא עולה מעט יותר.
  • חומת ברזל נגד פורצים - שילוב בין מערכת האזעקה למערכת מצלמות במעגל הסגור מהווה הגנה אופטימלית עבור העסק או הבית. אימות חזותי - ניתן לקבל תמונות בזמן אמת מתוך הבית בזמן פריצה ובכך לדעת מה מקור האזעקה ומה בדיוק מתרחש בזמן אמת בבית/ בעסק. כל זאת תוך שמירה מלאה של הפרטיות. 
  • התקנה על ידי מתקין מוסמך – חברות האזעקה מסמיכות את המתקינים על מוצריהם. חשוב לבחור במתקין אשר בידיו תעודות ההסמכה מטעם חברות האזעקה / מצלמות האבטחה.